تابلو کامپوزیت / کامپوزیت مغازه / نمای کامپوزیت را بیشتر بشناسید
حتما در دنیای تابلوسازی بارها و بارها نام تابلو کامپوزیت به گوش شما خورده است. اما آیا میدانید واقعا تابلو کامپوزیت چیست و چه انواعی دارد؟ اصلا کامپوزیت چیست و چه تفاوتی بین کامپوزیت مخصوص تابلوسازی و کامپوزیت نمای ساختمان وجود دارد؟ تابلو کامپوزیت یکی از رایجترین و محبوبترین انواع تابلو محسوب میشود که طرفداران بسیار زیادی هم دارد. شاید باور نکنید اما در حدود 95 درصد از کسب و کارها، از تابلو کامپوزیت استفاده میکنند. تابلوهای کامپوزیت به دلایل مختلفی توانستهاند طرفداران بسیار زیادی به دست آورند. در اینجا قصد داریم تا شما را به صورت کامل با تابلو کامپوزیت، این تابلوی پرطرفدار و زیبا آشنا کنیم.
کامپوزیت چیست؟
در ابتدا باید به این سوال پاسخ دهیم که اصلا کامپوزیت چیست؟ کامپوزیت در زبان انگلیسی به معنای ترکیب دو یا چند ماده با هم است. اما از نظر علمی کامپوزیت زمانی ایجاد میشود که دو یا چند ماده را طوری با هم مخلوط کنیم که تبدیل به یک ماده یک پارچه و یک دست شوند به نحوی که تفاوت بین اجزای تشکیل دهنده آن مشخص نباشد. شاید تعجب کنید اگر بدانید که کاهگل ایرانیان را جزء اولین انواع کامپوزیت میدانند. زیرا کاه، خاک و آب را طوری با هم مخلوط میکردند که مادهای کاملا یک دست حاصل شود و از آن برای ساخت دیوار منازل و ساختمانهای دیگر خود استفاده میکردند.
پنلهای کامپوزیتی که ما در مورد آنها صحبت میکنیم نیز دقیقا به همین شکل ساخته میشوند. پنلهای کامپوزیتی در حقیقت از ترکیب آلومینیوم و پلی کربنات به وجود میآیند. معمولا روند ساخت کامپوزیت به این شکل است که یک لایه پلی کربنات در میانه کامپوزیت میگذارند و دو لایه آلومینیوم روی آن قرار میدهند و سپس روی آلومینیوم را با رنگ مخصوص، رنگ میکنند. این ترکیب را آنقدر تحت فشار قرار میدهند تا پنلهای یک پارچه کامپوزیتی به وجود بیایند. در حقیقت شما قادر نیستید تا لایههای مختلف یک کامپوزیت را از هم تشخیص دهید و بگویید که میتوانم لایه آلومینیومی آن را ببینم. زیرا بر اساس اصل وجودی کامپوزیت، ترکیبات باید طوری یک دست شوند که مواد تشکیل دهنده آن را نتوان از هم تشخیص داد.
تاریخچه کامپوزیت
در مورد کامپوزیت باید گفت که این متریال، یک متریال نسبتا جوان است و در حدود 20 سال از تولید آن میگذرد. اولین بار کشور آلمان بود که توانست پنلهای کامپوزیتی را در سال 2000 میلادی تولید کند. بعد از آن در حدود پنج سال، پنلهای کامپوزیتی تنها مصرف داخلی آلمان را تامین میکردند و در این مدت شهرت آن به گوش سایر کشورهای اروپایی نیز رسید. به همین خاطر آلمان تصمیم گرفت تا این متریال جدید و مقاوم را به تولید انبوه برساند و صادرات خود را آغاز کند. در حدود سال 2005 بود که تولید کامپوزیت به حد انبوه رسید و صادرات آن به کشورهای همسایه آلمان آغاز شد. بعد از حدود سه سال، یعنی در سال 2008، تکنولوژی ساخت پنلهای کامپوزیتی به نقاط دیگر نیز رسید و کشورهای متعددی شروع به تولید پنلهای کامپوزیتی کردند. در همان دوران بود که کشور آمریکا توانست با در دست داشتن تکنولوژی روز دنیا، از نظر کیفیت و حجم تولید حتی از مبدا کامپوزیت یعنی آلمان نیز پیشی بگیرد و در زمینه تولید کامپوزیت حرف اول را در دنیا بزند.
چند نوع کامپوزیت در بازار وجود دارند؟
احتمالا نام کامپوزیت و پنلهای کامپوزیتی در صنعت ساخت و ساز ساختمان نیز به گوش شما خورده و برایتان این سوال به وجود آمده است که پنلهای کامپوزیتی ساختمانی چه تفاوتی با پنلهایی دارند که در صنعت تابلوسازی از آنها استفاده میشود؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که در ابتدای ورود کامپوزیت به دنیای تابلوسازی، تفاوتی بین کامپوزیت نمای ساختمان و کامپوزیتی که در تابلوسازی از آن استفاده میکردند، وجود نداشت. اما به تدریج با افزایش نرخ ارز و بالا رفتن قیمت پنلهای کامپوزیتی، برای بسیاری از کسب و کارها صرفه اقتصادی نداشت که از ورق ضخیم کامپوزیت نمای ساختمان استفاده کنند.
از طرف دیگر برای دریافت مجوز پایان کار یک ساختمان، سازمان مسکن و شهرسازی و آتش نشانی، بر کامپوزیت استفاده شده در ساختمان نظارت میکنند. به همین خاطر، باید از کامپوزیتهای مخصوص نما در ساختمان استفاده کرد که دارای مجوزهای رسمی باشند و در مقابل آتش نیز از خود مقاومت بالایی نشان دهند. اما برای نصب تابلو یک مغازه، نیازی به دریافت مجوزهای مختلف نیست و میتوانید از کامپوزیتهای نازکتر نیز استفاده کنید. دقیقا به همین خاطر بود که کامپوزیتها به دو دسته کامپوزیتهای اکونومی و کامپوزیتهای ساختمانی تقسیم شدند.
کامپوزیتهای اکونومی دارای ضخامت آلومینیوم بسیار نازکتر و در حدود 30 میکرون هستند. شاید این نوع کامپوزیت تنها برای استفاده در تابلوهایی که نیاز به خم کاری ندارند، مناسب باشد. اما اگر قصد خم کردن کامپوزیت را داشته باشید، باید بدانید که اصلا قادر به انجام این کار نخواهید بود چرا که این نوع کامپوزیت سریعا میشکند. همچنین همانطور که انتظار میرود، این نوع کامپوزیت مقاومت بسیار کمی دارد و معمولا قابل تعمیر یا جا به جایی نیست.
مزیت اصلی تابلو کامپوزیت در چیست؟
کامپوزیت یک متریال بسیار سبک محسوب میشود که مقاومت بسیار بالایی در مقابل عوامل طبیعی دارد. پیش از اینکه تابلو کامپوزیت وارد دنیای تابلوسازی شود، تابلوسازها مجبور بودند حروف برجسته را بر روی سنگ سردرب مغازهها نصب کنند. برای این کار، باید سنگ سردرب مغازه سوراخ میشد و مطمئنا آسیب میدید. سپس باید با استفاده از پیچ، رولپلاک و همچنین چسب، حروف را روی زمینه سنگ سردرب فیکس میکردند و در نهایت سیم کشیها نیز از روی کار انجام میشد. با این کار نه تنها زیبایی ظاهری تابلو مغازه زیر سوال میرفت بلکه سیمها نیز همواره در معرض نور خورشید، سرما، گرما، باد و باران بودند و به همین خاطر سریعا آسیب میدیدند. از طرفی برای تعویض سیم کشی و یا تعویض لامپهای SMD داخل حروف برجسته، باید هزینه داربست را صاحب تابلو پرداخت میکرد و از تیمهای تابلوساز میخواست تا تعمیرات جزئی را انجام دهند.
اما تابلو کامپوزیت این امکان را به تابلوسازها میداد تا بتوانند تمام سیم کشیها را از پشت انجام دهند. به این ترتیب، دیگر سیم کشی از روی کار معلوم نبود و البته تعمیر، نگهداری و نصب تابلو نیز بسیار سادهتر میشد. به علاوه اینکه کامپوزیت دارای مقاومت بسیار بالایی در مقابل باد، باران، آفتاب و هر گونه عوامل طبیعی است و همین مساله باعث میشد تا دیگر نگران خرابی پس زمینه تابلو نباشند. بد نیست بدانید که این روزها، پنلهای کامپوزیتی جدید با روکش UV و ضد باران اسیدی به بازار عرضه شدهاند که برای وضعیت شهرهای بزرگی مثل تهران بسیار مناسب هستند.
همچنین تابلو کامپوزیت این امکان را در اختیار شما قرار میدهد تا در صورت لزوم و مخصوصا مواقعی که مغازه در یک عقب نشینی قرار دارد، تابلو را کمی جلوتر از سردرب مغازه نصب کنید تا بهتر دیده شود. این امکانی است که تنها تابلو کامپوزیت در اختیار شما میگذارد.
با نقاط قوت و نقاط ضعف تابلو کامپوزیت بیشتر آشنا شوید
قطعا شما میتوانید بین تابلو کامپوزیت یا تابلو ترموود یکی را انتخاب کنید. در اینجا شما را با نقاط ضعف و قوت تابلو کامپوزیت آشنا میکنیم تا بتوانید تصمیمگیری منطقی و مناسبی داشته باشید.
نقاط قوت
• وزن کمی دارد.
• به تابلوساز اجازه میدهد تا سیم کشی را از پشت انجام دهد.
• این امکان را فراهم میکند تا در صورت لزوم، تابلو را کمی جلوتر از سردرب نصب کنید.
• مقاومت بسیار بالایی در مقابل عوامل طبیعی دارد.
نقاط ضعف
• احتمال خش افتادن روی مدلهای معمولی وجود دارد.
• قابل تعمیر نیست.
• قابل جا به جایی نیست.
تفاوت تابلوهای کامپوزیت آریو پاسارگاد در چیست؟
در درجه اول باید در مورد جنس کامپوزیتی که آریو پاسارگاد برای ساخت تابلوهای کامپوزیت خود استفاده میکند صحبت کنیم. آریو پاسارگاد مفتخر است که از برندهای بسیار مطرح در دنیای پنلهای کامپوزیت، همانند آلومکس، آلوباند، پرمیوم، آلکوباند و غیره استفاده میکند. البته متاسفانه با تشدید تحریمهای اقتصادی علیه ایران و سختتر شدن ترخیص کالا از گمرک، آریو پاسارگاد نیز همانند بسیاری از صنعتگران دیگر ایرانی، دچار مشکلاتی شده است. اما این شرکت با تمام قوا به دنبال یافتن راهی برای واردات دوباره این برندهای معتبر خارجی یا جایگزینی آنها با برندهای باکیفیت دیگر است. از طرف دیگر باید بدانید که آریو پاسارگاد به هیچ وجه از کامپوزیتهای اکونومی نازک مخصوص تابلوسازی استفاده نمیکند. بلکه تمامی تابلوهای خود را با استفاده از کامپوزیت نمای ساختمان بنا میکند.
از طرف دیگر گفتنی است که آریو پاسارگاد تنها تابلوسازی در تمام ایران به شمار میآید که به صورت کاملا حرفهای و موازی با کار تابلوسازی، پروژههای نمای کامپوزیت را با تکیه به نیروهای متخصص نصب خود انجام میدهد. این نشان دهنده آن موضوع است که آریو پاسارگاد از همان اکیپ و نصابهایی که کار نصب نمای کامپوزیت را انجام میدهند، برای نصب تابلو کامپوزیت استفاده میکند. بد نیست بدانید که مراحل نصب تابلو کامپوزیت بسیار حرفهای است و نیاز به تخصص بالا دارد. اما متاسفانه برخی از تابلوسازها، ورق کامپوزیت را برش میزنند و روی سردرب مغازه پیچ میکنند. این در حالی است که آریو پاسارگاد با به کار گیری روشهای معماری، ابتدا ورق کامپوزیت را روی یک چهار چوب آهنی کاملا فیکس میکند و سپس با کمک دستگاههای حرفهای، آن را بر سردرب مغازه شما نصب مینماید. این پروسه میتواند حدود متری 100 تا 150 هزار تومان برای تابلوساز هزینه بیشتری در بر داشته باشد اما کیفیت کار و دوام آن را چندین برابر میکند.